Embléma Magyar Teozófiai Társulat
 
Kezdőoldal
HírekA Teozófiáról rövidenA teozófiáról bővebbenA Teozófiai TársulatA Társulat alosztályaiA társulat jelvényeA Teozófia nagy tanítóiCentenáriumi oldalHonlapajánlóTeozófiai kiadványok
Felhasználónév:

Jelszó:

 

  

Tisztelt Látogató!

Köszönjük, ha
személyi jövedelemadója 1%-át Társulatunknak ajánlja fel.

Az így befolyt összeget
új könyvek kiadására fordítjuk.
Adószámunk:

19672414-1-42

 

 

Fórum

Tisztelt Látogató!


Örülünk, hogy honlapunk felkeltette érdeklődését. Az alábbi fórumot azért hoztuk létre, hogy teret nyissunk az olvasottak megbeszélésének, hogy esetleges kérdéseit bárki nyilvánosan feltehesse és hogy azokra, valamint általában a teozófiára vonatkozó kérdéseire választ kapjon.
Igyekszünk a hozzászólásokra rövid időn belül legjobb ismereteink és jelenlegi tudásunk szerint választ adni, de szívesen vesszük építő jellegû hozzászólását is. Kérjük, hozzászólásai megfogalmazásánál kerülje a személyeskedést, tartsa tiszteletben a vélemény szabadságát, és ne tekintse fórumunkat reklám-lehetőségnek. Ilyen esetekre a moderáció jogát fenntartjuk.
Kérjük, tekintse fórumunkat a sajátjának és érezze otthon magát

A régi honlap és a korábbi évek hozzászólásai itt olvashatók.

Név (megadása szükséges)

E-mail (nem lesz látható) (megadása szükséges)

Weboldal (ha van)

Néhány praktikus tanács: a hozzászólásoknál alkalmazhatók a HTML nyelv elemei.
Kép beszúrására nincs lehetoség, képet csak linkek segítségével lehet megosztani a fórumban.

Írja ide a képen látható szöveget:
jszabari válasza András kommentjéreElozmény2018-08-11 07:06:15

Kedves András!

Csak részben tudok egyetérteni ebben a konkrét kérdésben Martinovich Tamás utóiratával, mert szerintem a teozófiának nagyon is határozott véleménye van a genderelméletről. A teozófia alaptétele a minden létező, minden élet egysége, minden az Egy Élet egyik megnyilvánulási formája. Ebből adódik a Teozófiai Társulat első célkitűzése, az egyetemes emberi testvériség egyik magjának megteremtése NEMRE, fajra, vallásra való tekintet nélkül.

A genderelmélet jele egy piktogram, az ismert férfi és női piktogram, és közöttük egy egyenlőségjel. Egyáltalán nem az a lényege, ami valami miatt Magyarországon elterjedt, hogy a homoszexualitás, vagy a szexualitás más formáinak propagálása. Sokkal inkább arról szól, hogy évente több millió kislány babát vagy magzatot ölnek meg, mert a lány nem kívánatos. Arról szól, hogy élete során minden harmadik nőt ér szexuális inzultus, hogy lányokat-asszonyokat rabszolgaként adnak-vesznek, és kényszerítenek prostitúcióra, hogy világszerte a nők ugyanazért a munkáért kevesebb fizetést kapnak. Igen, és szól arról is, hogy a homoszexuális ember is ember, ugyanannak az Egy Életnek a megnyilvánulása, ugyanolyan jogok illetik meg, mint bármely nőt és férfit. Ez az elmélet, de természetesen ennek vannak gyakorlati alkalmazásai is, amikor a társadalomban a felsorolt és nem említett jelenségek megszüntetéséért indítanak programokat. Csak érdekességként: Pakisztán egy meglehetősen konzervatív muzulmán ország, de az ottani teozófusok működtetnek ott egy iskolarendszert több ezer tanulóval, az elemi iskolától a főiskoláig, ahol a gender tanulmányok alapot jelentenek. Pakisztánban szabad…

Teozófiai irodalmat keres? Az egész teozófiai irodalom erről szól: Te, én, mi, valamennyien az emberiség tagjai vagyunk, az Egy Élet megnyilvánulásai, valamennyien a fejlődés útján járunk, ki előbbre tart, ki még hátrébb, de mindannyian oda megyünk, legfeljebb kicsit különböző utakat járunk be, de az út végén – sok-sok élet múlva – ugyanaz vár ránk. Aki előbbre tart, kötelessége segíteni a hátrébb járókat.

Üdvözlettel: Szabari János


Válasz

admin válasza András kommentjéreElozmény2018-08-06 15:36:40

    Kedves András,

    minthogy az egész „gender-elmélet” mindössze 50 éves, (lásd https://hu.wikipedia.org/wiki/Genderelm%C3%A9let) nem csoda, hogy még a nem-teozófiai irodalomban is csak kevés írás található róla.
   Tekintsünk el a divattól, és nézzük a lényeget: „a társadalomban megfigyelhető nemi szerepek” kérdését az ősi bölcsesség tanításai alapján.
   A honlapunkon (http://teozofia.hu/index.php?tartalom=14) megtalálható annak a néhány alaptörvénynek a felsorolása, amelyek közül esetünkben a karma, az újraszületés és az életfeladat törvényei adnak segítséget. Az utóbbi kettőt vegyük most ténynek.  
   Az ok-okozat (karma) törvény működése életeink során nagyjából az alábbiakban jelentkezik:
         Okok                           Következmények
   az elmúlt életből                  a jelen életbe
   a jelen életből                      a jövő életbe
Segítő cselekedetek            Jó körülmények
Ártalmas cselekedetek         Rossz körülmények
Vágyak, törekvések             Tehetségek, képességek
Következetesség                 Jellem
Sikerek                              Lelkesedés
Tapasztalatok                     Bölcsesség
Fájdalmas tapasztalatok      Lelkiismeret
Ragaszkodás                       Lekötöttség
Önzetlen szolgálni akarás    Spiritualitás
   Ahogy a jelenlegi életünkben is minden esetben megtörténik, a másokkal kapcsolatos tevékenységünk következményeit magunknak kell viselni, ami előttünk álló feladatokként is felfogható. Ezek egy része áthúzódhat egy-egy következő életre is, amikor legtöbbször nem, vagy csak nagyon halványan vagyunk tudatában, mi van a háttérben.
   Az eddigiek mind a férfi-, mind a női testben élőkre egyaránt vonatkoznak. Mivel az ősi tanítások szerint az ember, mint szellemi lény (ezt a teozófiai irodalomban”egyéniség”-nek nevezik) androgyn, azaz mind a maszkulin, mind a feminin jellemvonásokat tartalmazza. Az életeink során mindkettőt ki kell fejleszteni, hogy elérjük az egyensúly állapotát. Ebből következik, hogy egy adott életre a magunkkal hozott életfeladattól függően építünk magunknak – a csak a fizikai világban egymástól részben eltérő – férfi- vagy női testet. (Ezt az eszközkészletünket, a fizikai-érzelmi-gondolati testeinket nevezi a teozófiai irodalom „személyiségnek”.)
   Általában több egymást követő életben használjuk az egyik, majd egy utána következő sorozatban a másik nemhez tartozó testeket és végezzük el a társadalomban kialakult, egymástól részben eltérő feladatainkat.
   A kavarodás akkor következik be, ha nagyon ragaszkodunk egy-egy – számunkra kellemes – állapothoz akkor is, ha az életfeladatunk szerint már tovább kellene lépnünk. Ha ez a ragaszkodás elég erős, a hatása átnyúlhat a következő egy, esetleg több életre is, aminek következtében az akkor létrehozott személyiségünk működésében zavar keletkezik. Ilyen esetekben alakul ki a nőies férfi és a férfias nő, szélső esetben a homoszexuális hajlam mindkét nemnél.

Üdvözlettel az admin.

Ui: a kérdés feltevése ilyen formában („a teozófia válasza” bármiről) azonnal értelmét veszti, ha arra gondolunk, hogy a Theos-Sophia kifejezés szó szerint Isteni Bölcsesség-et jelent, amiről csak olyan valaki(?) tudna nyilatkozni, aki annak birtokában van, vagyis ismeri az egészet! Mivel ilyen valakiről nincs tudomásom, a magam részéről a „teozófiai irodalom” kifejezést használom, legtöbbször annak is a szűkített, az elmúlt 140-150 évben megjelent írásokra korlátozódó értelmében.


Válasz

András szerint:2018-08-05 17:58:17

Kedves Teozófusok! Arra lennék kíváncsi, hogy a mai divatos gender elméletre van-e valamilyen válasza a teozófiának? Kerestem a fórumban, de nem találtam, még. Az erre irányuló irodalmat keresem ha van. Köszönöm, András

Válasz

jszabari válasza Miskolci László kommentjéreElozmény2018-06-13 17:16:36

Kedves László!

Hosszú időn keresztül hétköznap esténként voltak a nyilvános előadásaink, de többen reklamáltak, hogy munkanapon ezért nem tudnak vidékről Budapestre jönni. Ezért tértünk át a ritkább (kéthavonta) szombat délutánokra, amikor is négyszer 50 percben dolgozunk fel egy adott témát. A létszám változó, 30-40 fő körül szokott lenni. Azt hiszem, inkább örülnünk kell annak, hogy nagyon sokan inkább megvárják, hogy az előadásaink hangfelvételeit és a hozzájuk tartozó PowerPoint prezentációkat feltöltsük a honlapunkra, illetve a Youtube-ra, és otthon, kényelmesen meghallgassák azokat.

Más: azt a bizonyos könyvet megnéztük, és ez is azok közé a háború előtt megjelent könyvek közé tartozik, amelyek úgy születtek, hogy több könyvből összeollóztak és zanzásítottak valamit az elődeink. Mivel az eredeti anyagok fordításai letölthetők a honlapunkról, nem szeretnénk hatalmas energiát fektetni az oldalankénti képfile-ok szöveggé alakításába. Mindenesetre köszönjük a kedvességedet, hogy megosztottad velünk a kincsedet.

Üdvözlettel: János


Válasz

jszabari válasza Magdolna kommentjéreElozmény2018-06-13 17:01:18

Kedves Magdolna!

Na most őszintén, ki akarná a Teozófiai Társulattal reklámozni magát? Mert önzetlen szponzorokból elég szűkös a felhozatal. Most képzeld el a Titkos Tanítás címlapján a szöveget: „A könyv kiadását támogatta az XY macskaeledel gyártó.” 😊 Nem beszélve arról, hogy nem is vagyunk hajlandók olyasmit reklámozni, aminek nincs köze a teozófiához. Időnként egy-egy gazdagabb társszervezet (pl. a holland vagy az amerikai teozófusok) segít egy-egy könyv kiadásában, illetve bármely magánszemélytől (!) elfogadunk adományt, mint például az SZJA 1%. De semmi baj, rendben van a gazdálkodásunk, nem fenyeget bennünket a csőd. 😊

Üdvözlettel: János


Válasz

Miskolci László szerint:2018-06-11 22:20:35

Érdeklődnék, hogy kb átlagban mennyien mennek el egy előadásra? Amikor még én voltam annó, akkor csak egy előadás volt, most látom, hogy egy eseménynél négyen vannak egymás után.

Válasz

Magdolna válasza jszabari kommentjéreElozmény2018-06-11 06:46:04

Próbáltatok szponzort , mecenást ,önzetlen gavallért szervezni ? :)))

Válasz

jszabari válasza Mónika Czegóner kommentjéreElozmény2018-06-02 08:21:57

Kedves Mónika!

A tanítások ingyenesek, hiszen azok nem a mi tulajdonaink – ön is ingyen tölthetett le előadásokat vagy könyveket. Viszont a Társulat, mint jogi személyiség működtetése a legtakarékosabb gazdálkodás mellett is pénzbe kerül (könyvelés, terembérlés, nyomda, stb.) Ráadásul a törvény előírja, hogy az egyesületek, társulatok tagjainak valamennyi tagdíjat kell fizetniük. Ezért van az, hogy az előadásokon belépő van, a kinyomtatott könyveinkért fizetni kell (de minden könyv szövege letölthető ingyenesen is), és a Társulat tagsága fizet tagdíjat. Ez a tagdíj minimális, a mindenkori minimálbér 1%-a. A Társulatba viszont csak annak éri meg belépni, aki szeretne önkéntesként részt venni a Társulat munkájában. Aki csak a tanítást, tudást keresi, az ingyen is megtalálhatja – ennél olcsóbban nem tudja megúszni. 😊

Üdvözlettel: Szabari János


Válasz

admin válasza Mónika Czegóner kommentjéreElozmény2018-05-29 07:35:56

   A legközelebbi nyilvános előadásainkat két hét múlva tartjuk (http://teozofia.hu/index.php?fent=eloadasok), az azon beszedett belépődíjat a terembérre fordítjuk. 
   A korábbi előadásaink kép- és hanganyaga szabadon letölthető az ugyanezen az oldalon megadott linkről.


Válasz

Mónika Czegóner szerint:2018-05-28 20:12:33

Megnéztem néhány előadást Bárány Károly atya előadásai különösen tetszettek. Előadás után próbáltam érdeklődni. Most valóban olyan drága a tagdíj és a tanítások (hogy drágább, mint a szcientológiában), vagy teljesen free az egész? Sajnos nincs sok pénzem.

Válasz

admin szerint:2018-05-15 10:39:16

   A spirituális hagyományok más területeihez hasonlóan a teozófiai irodalom is elsősorban az ősi indiai feljegyzésekre támaszkodik.
   Részletesebb információkat a net kereső-programjaival a "pitri"-k ("Atyák") egyik csoportjáról, a "manasaputra"-król lehet szerezni, a "manasaputras definition" beírásával
   (pl. https://en.mimi.hu/esoteric/manasaputras.html),
de a szónak több más jelentése is van, alaposan odafigyelve kell olvasni :-).


Válasz

Miskolci László szerint:2018-05-14 23:56:59

Uraim/Hölgyeim! Segítségre lenne szükségem. A teozofia említi a Láng Urait/Vénusz Urait és a szanszkrit iratokra hagyatkozik. Akárhogy kerestem-kutattam, én ennek nem találom a pontos forrását. Megtenné valaki, hogy bemásolja az adott idézete(ke)t vagy belinkelné, esetleg adna egy pontos hivatkozást erre hivatkozólag a szanszkrit irodalomból? Üdvözlettel, Laci

Válasz

Miskolci László válasza jszabari kommentjéreElozmény2018-05-10 00:17:27

Kedves János! A könyvet újra elküldtem Tamásnak az este folyamán. A webbolt a következő: http://afushop.hemsida24.se/store A minap szereztem még meg Krishnamurti 1931 feb. Csillagértesítő füzetét. Bár azt hiszem akkor már nem tartozott a TT-hoz, de ha kéritek, szívesen befotózom. Üdv, Laci

Válasz

jszabari válasza Miskolci László kommentjéreElozmény2018-05-06 17:49:33

Kedves László!

Erről nem tudtam, utánanézek. Nem tudom, milyen nyelven íródott, a honlapunkra csak magyar nyelvű anyagokat teszünk fel. Mindenesetre a lefotózott anyagból szövegfile-t kell csinálni.

Meg tudnád adni annak a svéd honlapnak a címét?

üdvözlettel: János


Válasz

admin szerint:2018-05-04 22:02:35

   Az elmúlt években többször is előfordult, hogy érdeklődő olvasók megkérdezték: le van-e fordítva Blavatsky másik nagy könyve, az Isis, illetve mikor fordítjuk le azt magyarra.
   A kérdezett könyv (Isis Unveiled – Fátyoltalan Isis) 1877-ben jelent meg, nagyon sok – akkoriban főleg – új információval, viszont meglehetősen rendezetlen felépítéssel. H.P. Blavatsky 1887-88-ban megírta fő művét, a Secret Doctrine (Titkos Tanítás) című könyvét, ami nemcsak rendezettebben, hanem az Isis-t tartalmilag is alaposan kibővítve készült el. A szövegben sok helyen hivatkozik rá és idéz az Isis-ből is.
   A Titkos Tanítás eredeti két-kötetes kiadását 1893-ban Annie Besant átszerkesztette és Blavatsky eredeti elképzelésének megfelelően egy harmadik kötetben, más Blavatsky-írásokkal kibővítve adta ki.
   Magyarul egy korábbi rész-fordítás után az utóbbi években készült/készül a Titkos Tanítás hazai kiadása. Technikai okokból szét kellett bontani, így az eredeti első kötet a mi kiadásunkban az 1-2-3. kötetek, az eredeti második a 4-5-6. számon, az 1893-as harmadik kötet pedig a 7-8. számon készül – a 8., befejező kötet idén ősszel jelenik meg.
   A Fátyoltalan Isis-t jelenleg nem tervezzük lefordítani és kiadni.
   Bár mindkét mű címe kétségtelenül nagyon csábító, de a saját és sok más érdeklődő tapasztalatai alapján mégis azt javasoljuk, hogy az Ősi Bölcsesség tanításait kezdésként a sokkal könnyebben olvasható és megérthető egyéb irodalmakból ismerjék meg, és a Titkos Tanítást már ezek ismeretében és megértése után(!) kezdjék el olvasni – különben fennáll annak a veszélye, hogy az első olvasásra gyakran érthetetlen szöveg miatt elvesztik a kedvüket a további tanulástól.


Válasz

Miskolci László válasza jszabari kommentjéreElozmény2018-05-02 21:20:22

Kedves János! Sajnos nincs meg, egy svéd (afushop)oldalról lehet megrendelni. Na, meg nekem nem olyan jó az angolom, hogy egy komplex írást letudjak fordítani :) Egyébként is, már másfél éve elküldtem nektek, mert befotóztam, - Martinovichnak - "Az ​élet problémái teozofus megvilágításban" c. könyvet, mert nektek elvileg nincs meg és majd felteszitek. Azóta se látom a honlapon... Üdvözlettel

Válasz

ibolya válasza István kommentjéreElozmény2018-04-22 13:28:07

Lao Ce:
Tao Te King
Mikor a szépet megismerik,
felbukkan a rút is;
mikor a jót megismerik,
felbukkan a rossz is.
Lét és nemlét szüli egymást,
nehéz és könnyű megalkotja egymást.
Ezért a bölcs
sürgés nélkül működik,
szó nélkül tanít,
nézi az áramlást és hagyja, nem erőlködik,
alkot, de művét nem birtokolja,
cselekszik, de nem ragaszkodik, beteljesült művét nem félti, s mert magának nem őrzi: el nem veszíti.

Válasz

István válasza jszabari kommentjéreElozmény2018-04-20 11:47:58

Egyetértek János !
Az alábbi logosz / ige / szerint a létezés dialektikus és megtervezett :
"Mindennek megvan az ideje, minden cselekvésnek megvan a maga ideje az ég alatt: megszületni és meghalni, ültetni és gyomlálni, ölni és gyógyítani, lebontani és építeni, sírni és nevetni, gyászolni és táncolni, szétszórni a köveket és összegyűjteni, ölelni és tartózkodni, keresni és feladni, megtartani és eldobni, elszakítani és befoltozni, hallgatni és beszélni, szeretni és gyűlölni, a háború ideje és a béke ideje." ( Biblia Prédikáciok. 3:1-8)
Hiába szeretném én a lehető legjobb szándékkal összehordani a köveket,ha a kövek szétszórása szükséges éppen Isten alias Szent Univerzum Népe közérdeke miatt.Honnan tudhatnám ? Intellektuálisan sehonnan ? :))))De az angyal és a Mester az Ő intuiciója révén esetleg a müvész is kicsit a Szent Ihlete által,talány ha alászáll a Szentszellem .Ámde GOND ÓL KÓD ÁS révén nem megy.Ebből nem az következik hogy ne csináljunk semmit :))) mert MINDEN ÉRLEL a selejt is közelebb visz csak éppen eröltetni és erölködni nem helyes.Ha az eccerü ember én te ő mi ti ők megérik szakrálisan és megtisztul karmikusan akkor a Mestere engedi magát megtalálni :)))esetleg a metrón rálép a lábára párdon és átadja a névjegyét és zofort kezdődhet a felelős práxis !
Azthiszem .

Válasz

jszabari válasza Stratos kommentjéreElozmény2018-04-19 20:46:18

Kedves „Stratos”!

Tudod, mi azt a gyümölcsöt szeretjük, ami természetes módon érik meg, az a legfinomabb. A kényszerérlelt gyümölcs sosem igazi. Ezzel azt akarom mondani, hogy amint eljön az ideje, a különleges képességek maguktól megnyílnak, és vegyük hozzá az ősi mondást: „Amikor a tanítvány készen áll, a Mester megjelenik”. Az előtt minden csak a természet megerőszakolása, és bizonyos képességek, tapasztalások kierőszakolása biztosan nem vezet semmi jóra, csak óriási kísértést jelentenek – Blavatskyné szavaival – a „baloldali ösvényre” való rátérésre.

Ha az ember nem áll a megfelelő erkölcsi szinten, óriási karmikus pusztítást tudnak jelenteni ezek a gyakorlati tudások. Csak egy példa: ha képes lennél előre látni a jövő heti lottószámokat, meg tudnád-e állni, hogy ne dobj be egy szelvényt, és másnak se áruld el a számokat? Vagy meg tudnád-e állni, hogy a tudásoddal mások karmájába ne nyúlj bele kontár módon, csupán jó szándékból? Ezért a Teozófiai Társulatban nincs központilag szervezett gyakorlati oktatás, mert én sem, más sem tudja eldönteni, hogy megértél-e már erkölcsileg, etikailag bizonyos ismeretekre. Ha meg igen, akkor nélkülünk is megkapod, meg sem tudod akadályozni. :-)

Üdv, János


Válasz

jszabari válasza Miskolci László kommentjéreElozmény2018-04-19 19:03:18

Kedves Laci!

Nem ismerem ezt a könyvecskét. Neked megvan? Le lehet fénymásolni vagy szkennelni? Ha annyira érdekesnek találod, miért nem fordítod le? Ígérem, felteszem a honlapra! :-)

Üdv, János


Válasz

Stratos szerint:2018-04-17 23:10:54

Sziasztok! Lenyűgöző a társaság filozófia gyűjteménye. Van esetleg valamilyen gyakorlati rendszer is, mellyel a könyvekben olvasható tézisekről empirikus ismereteket szerezhetünk? Előre is köszönöm a választ.

Válasz

Miskolci László szerint:2018-04-17 22:44:53

Üdv mindenkinek! Egy ilyen különleges csemege fordítását szívesen látnám az oldalon/kiadva! Szerintem ez inkább füzetszerű, mint komplex könyv, bár nem vagyok biztos benne. Plusz olvasótábort is belehetne vonzani vele https://4.bp.blogspot.com/-H2sqHOyNOXg/V7V797R8RII/AAAAAAAAI0I/ptExBMRwPMAPJMutSA4dSvymV8pu5jHjQCLcB/s1600/Crabb%2BTheosophy%2Bin%2Bthe%2BSpace%2BAge%2Bbl.jpg Üdv!

Válasz

jszabari válasza Béla kommentjéreElozmény2017-12-17 15:14:58

Kedves Béla!

Általánosságban el lehet mondani, hogy egy ember 80 évig él, mégis, vannak olyanok, akik csecsemőként, gyerekként, fiatal emberként meghalnak, de vannak olyanok is, akik 90-100 évig élnek, vagy még tovább. A Powell-könyvekben szereplő számok – amiket részletesen kifejtve a Titkos Tanítás I. kötetében megtalálsz – ugyanígy átlagok. Támpontot adnak (mert senki nem gondolja, hogy egy ember 500 évig él), de az egyedi értékek eltérhetnek ettől.

Ha több konkrétumra vagy kíváncsi, javaslom, olvasd el David Pratt: Titkos ciklusok című tanulmányát a letölthető Olvasnivalókból.

Üdvözlettel: János


Válasz

jszabari válasza Rókica kommentjéreElozmény2017-12-14 17:23:49

Szia Rókica!

Ezer éve nem jelentkeztél, örülök, hogy ismét felbukkantál! :-)

Igazad van, első látásra tényleg zavarba ejtő lehet az én-Én-ÉN osztályozás. Az emberi tudat az, ami a létezés valamennyi síkján – az legfelsőbb istenitől a legalsóbb fizikaiig - épít magának tudathordozó eszközt, más szóval testet. Ezeknek a testeknek a „tartóssága”, vagyis létezésüknek az időtartama különböző. Vannak olyanok (a fizikai, az asztrális és az alsó mentális), amelyek egy életciklusig léteznek, halandók, az idejük leteltével meghalnak, feloszlanak. A tudatnak azt a részét, amely ezeket a halandó testeket használja személyiségnek nevezzük, és „én”-ként hivatkozunk rá.

Vannak olyanok, amelyek a halandó személyiség időléptékéhez mérve halhatatlanok (felső mentális vagy kauzális, buddhikus és atmikus), és a tudatnak az a részét, amely ezeket a testeket használja, egyéniségnek, vagy „Én”-nek nevezzük. Gyakorlatilag ez az embernek az a része, ami testet öltésről testet öltésre lépked előre, elindulva az emberré válástól egészen a tökéletes emberig, az emberi fejlődés végéig.

És vannak olyan testek (adi, anupadaka és atmikus), amik az isteni szikra lakhelyei, ami végig járja különböző világperiódusokon keresztül az elementáltól az ásványon, növényen, állaton és emberen keresztül vezető fejlődési utat, ezt nevezzük monádnak vagy ÉN-nek. A magyar fordításainkban azért kezdtük el használni ezt a nevezéktant, mert az egyébként helyes szellem-lélek-test felosztás körül óriási káosz van, ahány könyv, ahány író, annyi különböző lélek- és szellem értelmezés.

Szeretettel üdvözöllek: János


Válasz

Rókica szerint:2017-12-13 14:31:04

Jánoshoz! Kérlek segíts,belekavarodtam a sok én-be. Van "én-Én-ÉN". Amikor egy teozófiát (nem ismeri az elméleti rendszert) nem ismerő ember az írásában sokat használja az E/1.sz.-t és mondatai így kezdődnek, hogyan kell értelmezni érettségi fokát? (Nem hiszed el,még 10 év után is a megkülönböztetőképességnél tartok. Valaha ki lehet ebből gabajodni?) Fox Mulder

Válasz

admin válasza Béla kommentjéreElozmény2017-12-11 17:06:55

   A.E. Powell könyvében (Az élet fejlődése a Naprendszerben) a következőket írja (122.o.):
   „Nagyon keveset tudunk arról, hogy az egyes láncok, körök, bolygói periódusok vagy gyökérfajok fejlődése mennyi időt vesz igénybe. Ezért jelenleg aligha van értelme akár csak megkísérelni is, hogy ezeknek az óriási időtartamoknak a pontos hosszát megbecsüljük. Az exoterikus hindu írások határozott számadatokat közölnek, ám H.P. Blavatsky kijelenti, hogy nem szabad fenntartások nélkül ezekre hagyatkozni, mert léteznek egyéb, ezoterikus megfontolások is, amelyeket a hindu írások készítői nem vettek figyelembe.
   Bár nincs közvetlen információnk erről a kérdésről, azért van némi alapunk azt feltételezni, hogy a körök időtartama nem állandó érték, hanem akadnak rövidebbek a többinél. Feltételezéseink szerint az előttünk álló körök valószínűleg rövidebb ideig fognak tartani, mint azok, amiket már magunk mögött hagytunk. De most is igaz, hogy nincs semmi biztos támpontunk, ezért ilyen kevés adat birtokában értelmetlennek tűnik a találgatás.”
   Ennél többet mi sem tudunk :-).

az admin.


Válasz

Béla szerint:2017-12-10 14:55:47

Sziasztok! Azt szeretném kéredezni, hogy mennyi ideig tart egy bolygói periódus, egy kör, és egy lánc periódus? Az élet fejlődése a naprendszerben című könyvben leírtak alapján? a könyvet olvastam, de nem emlékszem olyanra, ahol egy hozzávetőleges időtartamot adna meg a szerző, hogy meddig tart ez a fejlődési folyamat. Köszönöm a segítséget!

Válasz

dzsonba válasza Tobír kommentjéreElozmény2017-12-06 20:36:06

Üdv Tobír Lényegében egyetértek.Személyes beszélgetés során még biztosan volna mit finomítgatni, de amit így pár mondatba tömörítve ki tud hozni az ember, az megvan.Annyit azért még hagy tegyek hozzá, hogy annak ellenére, hogy úgy tűnhet én haragszom az egoista tudatunkra, úgy gondolom szükségszerű és elengedhetetlen része mindannyiunk fejlődésének, és -azért is mert a teremtő világában nem nagyon vannak fölösleges ill. következmények nélküli dolgok- azt gondolom nem eltűnnie kell,hanem átalakulnia.Úgy hogy egyre finomabb belülről jövő rezgések elérjenek hozzá, és egyre tökéletesebbé váljon egoista fizikai megnyilvánulásaiban e rezgésekkel összhangban cselekedni. Azt hiszem, ha így törekszünk élni, nagy hibát nem vétünk. :-)

Válasz

Tobír válasza dzsonba kommentjéreElozmény2017-12-05 14:47:23

Lehetnek olyan benyomásaink, meglátásaink, és ezekből eredő reakcióink, amelyek nehezen magyarázhatók meg logikai gondolkodással. Például egy első találkozás valakivel. Szinte nyitott könyvként belelátunk, beleolvasunk az illetőbe, mert hirtelen az egészet fogjuk át, és nem a részeket. Először tudjuk, aztán csak sejtjük, hogy a meglátásunk igaz volt. Az élményre azonban gyorsan rátelepszik a logikai gondolkodás. De azt hogyan és mire is használjuk? Elbizonytalanít, megmagyaráz, átszínez mindent az érdekeink, egoista törekvéseink szerint. Dönteni, és valamit megragadni az énlényünk fog, mert a döntés "alternatívák közötti célirányos választás, előre rögzített kritériumok szerint, valamilyen stratégiával" (Kornai János). Magasabb lényrészeink, melyek jórészt "alszanak" még, talán nem is döntenek a szó közönséges értelmében, hanem jelenvalóságukból eredően átlátnak, és tisztasági fokuknak megfelelően, természetszerűen reagálnak. Az egoista tudatnak, a mulandó személyiséglénynek folyamatszerűen meg kell "halnia", fel kell oszlania (lecsökkennie a biológiai minimumra), hogy a magasabb, múlhatatlan lényrészeink kibontakozhassanak. A lélek kettős. Van egy alacsony, mulandó lélek, és van egy - jelenleg még többnyire alvó - nem ebből a világból való, eredeti, tiszta lélek. Ez utóbbi olyan bensőséges kapcsolatban, egységben van a szellemmel, hogy nem hozhat döntést a "saját hatókörén belül". Számára nincs "saját".

Válasz

dzsonba szerint:2017-12-03 20:30:33

A folytatás: A körülményekhez képest részletesen indokoltad »persze a hibáim mellett :-)« , hogy miért nem gondolkodtok fizikai megoldásban. Ezzel semmi gondom »ha megnézed az előző hsz-om utolsó mondatát, akkor írtam is« ,de!: úgy gondolom mi arra nagyon kicsi pontok vagyunk ebben a létforgatagban , hogy magasabb szintek megoldását alkalmazzuk. Egészen egyszerűen azt kell tennünk, amire ki vagyunk találva: magasabb szintek energiáit hozott és szerzett eszközeinkkel a fizikai síkba ültetni. Végül még egy reagálás: Közöltél egy döntéshozatali rendszert: (belülről kifele/kivülről-befele), és ez alapján hoztál egy döntést. Úgy gondolom -az én elméletem alapján- ez tudat alapú rendszer, és tudat alapú döntés. Az én döntéshozatali rendszerem alapján ha a szellem,vagy a lélek hoz egy döntést a saját hatókörén belül, akkor az a (saját) átlag tudat számára sokszor értelmezhetetlen, és mint ilyen értelmetlen és kezelhetetlen is.

Válasz

dzsonba szerint:2017-12-03 18:40:41

Üdv Admin Nem nagyon akarom hogy ilyen irányba menjen el a beszélgetésünk. Nem gondolnám hogy bárki idejét is érdemes lenne az én belső dolgaimmal, elméleteimmel rabolni,de aztán úgy gondoltam, hogy véletlenek nincsenek (vagy ha mégis, azok nem véletlenek :-) ) . Hát fussunk egy kört! Abban még egyet is értünk ( és talán még kiderül hogy nem csak ebben :-) ) , hogy életünk döntések sorozata. Megtisztelsz azzal , hogy leírod hogyan működik szted a gondolattól megvalósulásig vezető út, azt meg egyenesen csodálom, hogy általam leírt néhány mondat alapján prejudikálsz és ítéleteket fogalmazol meg velem kapcsolatban. Nekem sose lenne ennyi bátorságom. Mindenesetre úgy gondolom, válaszként nekem is le kell írnom az én verziómat. Bár én a forrásokat nem tudom megjelölni (ki tudja honnan loptam ;-) ) , ezért senkinek sem javasolnám ellenőrizetlenül (élet) elfogadni. Én úgy gondolom, minden egyes döntési pillanatban három egymástól markánsan elkülönülő, mégis egymást átitató szinten futtatjuk le a reagálási lehetőségeinket. Nevezzük ezeket ugymint: 1- tudat/akarat 2-lélek/szeretet 3-szellem/hit A ma világa gyakorlatilag csak az elsőt preferálja. Ennek eredménye mai világunk:gyors és eredményes birtokba vétele a fizikai síknak Viszont több okból is, -főleg mivel van 2. és 3. részünk is-, a végtelenségig nem lehet feszíteni ezt az egyoldalú fejlődési sémát. Mindannyian használjuk mindhárom részt döntéseink meghozatalánál, de hogy milyen arányban, az az egyéniségünktől,körülményektől függőek. A komoly probléma akkor keletkezik, ha vmelyik „részünk” a másik „részünk” területére téved ,mondván hogy Ő ahhoz is jobban ért. Hogy mondjak néhány egyszerű példát: ha a szerelmünket racionálisan válasszuk: Ő jó lesz mert jól főz, nagy öröksége van stb… ha befektetésünkről érzelmi alapon döntünk: ide teszem a pénzem, mert ez az ügyintéző annyira szimpi volt ... ha tudattal döntünk a hitünkről: ez az isten jó lesz, mert közel van a temploma és fűtik is. És ha az egyéni gondokat kivetítjük a világra, akkor megkapjuk mai élhetetlen világunkat. Úgy gondolom, hogy a jövőben ennek az egyenlőtlenségnek a ledolgozásán kell dolgoznunk,kinek-kinek lehetősége szerint. Folyt.

Válasz

Ivan válasza admin kommentjéreElozmény2017-11-30 12:05:50

Amióta iszom a saját energiáimat igen érdekes tapasztalásokban vagyok benne álomban és ébren is. Fokozatosan cserélődik ki minden a tudatosságomban ( felismerések folyamatában). Két pont között a legrövidebb a végtelen, e felismerés része amit régóta használok a rajtcél győzelem amikor egy lépést sem tettünk meg, ekkor értettem meg ez is a végtelenről szól. Olyan teleportálás amikor nem érkezel meg sehová sem, bele ragadsz az örök pillanatba ( vélemény )... :) de keresem a módját hogyan tudunk tovább lépni a végtelenből is, de itt nem a tudat az úr az űrben.... ( vélemény) )

Válasz

admin válasza dzsonba kommentjéreElozmény2017-11-29 19:59:44

{Folytatás}
   A „belülről-kifelé” működés létezéséről és hatásosságáról mindnyájan meggyőződhetünk, elég csak visszaemlékezni az elmúlt éveinkre. Két példa:
   a.) ha valamilyen fontos döntést hozunk, a környezetünk-körülményeink szinte automatikusan megváltoznak: „átrendeződik a színpad az új változat lejátszásához”. Minél mélyrehatóbb a döntésünk hatása, annál észrevehetőbb életünknek ez az átrendeződése;
   b.) ha valamilyen problémánkkal kapcsolatban felismerjük a megoldást, nagyon rövid időn belül találkozunk olyanokkal, akik hasonló problémákkal vajúdnak, de még nem találták meg a nekik megfelelő megoldást – viszont (többnyire tudat alatt) érzik, hogy nekünk van valamilyen válaszunk az ő kérdéseikre is.
   Az említett példák háttere: a gondolatok és érzelmek ugyanúgy létező energiák, mint az általunk már nagyjából ismert elektromosság, beleértve az elektromágneses sugárzások változatait is. Az alapvető különbség:
   a.) ezek lényegesen finomabb energiák, mint amit a mai tudomány érzékelni tud, mert az asztromentális világban/közegekben léteznek, és nem a fizikaiban;
   b.) akkor is léteznek és működnek, ha nem tudunk róluk, mert minden gondolatunk-érzelmünk un. gondolatformát hoz létre, amely nemcsak az auránkon belül, hanem azon kívül is képes létezni, sőt azt el is hagyni. [A gondolatformákról részletesen lehet olvasni A.E. Powell könyveiben.]
   A gondolatformák léte és működése a magyarázata a népi „keress és találsz” típusú, számtalan tapasztalattal igazolt mondásoknak – és ez a magyarázata annak is, hogy „véletlenül találtam rá a teozófiára”, ahogy azt sokszor halljuk az érdeklődőktől.
   A fentiekből talán már világos, miért nem egyfajta „biológiai élettér” létrehozása, hanem az azt megalapozó nem-fizikai eszmék és hatások „táplálása” a fő célunk. Ahogy most látjuk, napjainkban sokkal fontosabb az „ ezoterikus svédasztal” kínálatának létrehozása és állandó bővítése, mint a teríték formáinak-elrendezésének állandó „fényezgetése”. Fontosabb a kínálat minősége, mint a teríték formája: egy pohár víz ugyanolyan üdítő a horpadt bögréből, mint a csillogó kristálypohárból – a tartalom a lényeges!

Üdvözlettel az admin.


Válasz

admin válasza dzsonba kommentjéreElozmény2017-11-29 13:06:01

Kedves Dzsonba!
   Arra saját tapasztalataink révén előbb-utóbb mindnyájan rájövünk, hogy életünk során szinte állandóan döntési helyzetek előtt állunk. Választhatjuk ösztönösen az egyik lehetőséget (ide tartozik az is, hogy „nem döntünk”), de választhatjuk tudatosan is valamelyiket.
   A tanulási-önképzési módszerek közül választhatjuk a manapság mifelénk divatos „poroszos” iskolarendszert (kiadott tananyag visszamondása-osztályozás-továbblépés). Ez az egyszerűbb, kezdetként szükséges és hasznos módszer is, viszont a későbbiekben nem sok teret hagy az egyéni különbségeknek és a legnagyobb kockázata, hogy „egyenszürkéket” képez. Szélső esetben ez az „idomított majmok” és persze a lélektelen robotok útja.
   A másik fő irányzat (amit a teozófiai mozgalom is követ) teret ad – sőt támogatja is – az egyéni tanulást-kutatást és ezáltal az egyéni képességek, hajlamok ki- és továbbfejlesztését. Ezt viszont már csak viszonylag kevesen merik vállalni, éppen mert hogy a növekvő tudatosság együtt jár az egyéni felelősségvállalás egyre növekvő szükségességével – egyben a gondolatszabadság tiszteletben tartásával.
   Már az első változatnál is, de főleg a másodiknál alapvetően fontos tisztázni a „miért teszem” (az indíték) kérdését. Ugyanis ez határozza meg az összes további tevékenységünket akkor is, ha nem tudatosítjuk magunkban! Ha ezt a lépést kihagyjuk, az csak sorozatos kudarcokat eredményez. Bármilyen tartósan életképes tevékenységről legyen is szó, az indíték-elképzelés-tervezés-előkészítés-megvalósítás lánc (a „belülről-kifelé” irány) mindenkor felismerhető.
   Ezzel ellentétben a fordított sorrend – a „kívülről-befelé”, a „csináljuk meg, a többi majd kialakul” – törvényszerűen csak zsákutca és biztos csőd lesz: az ilyen hamvába-holt próbálkozásokkal „tele van a padlás”. [Erről a „fordított” hozzáállásról és következményeiről olvasható humoros – egyébként naponta tapasztalható – példa a Parkinson Törvénye c. könyv „Tervek és szervek vagy az Adminisztráció Székháza” fejezetében.]
{Folyt.köv.}


Válasz

dzsonba szerint:2017-11-27 10:16:26

Üdv Sarolta és Admin Bocs az összevonásért,de Saroltának már válaszoltam, de elveszett valahol az éterben. Mindketten említitek hogy kevesen vagytok. Azt hiszem ez most irreleváns, hiszen minden ötlet egy emberrel kezdődik :-) . A sokszínűségetek pedig pont az az érték, ami más hasonló közösségekhez képest az előnyötök. És jók az egyéni útkeresések, de azt hiszem,földi életünkben a legnagyobb értéke annak van , ha a belső utakon szerzett „kincseket” az anyagi világba tudjuk ültetni. Admin, nagyon nem jól értetted a kérdésem-és úgy gondolom ez az én nem megfelelő hozzászólásom miatt lehet- bár a „teozófus állatkert” megfogalmazás nekem még így is keménynek tűnik. Először is: nekem az jött le hogy a Teozófia alapítói is fontosnak tartották a fizikai megnyilvánulást, és ki más is mutathatná az utat mint aki messzebb lát társainál. Másodszor pedig : Ma , amikor a tudat/egó páros rendszerösszeomlás közeli egyenlőtlenséget produkál egyre agresszívebb/gátlástalanabb viselkedésével világunkban, egyre inkább szükség van olyan megoldás megtalálására ami egyrészt megfékezi/kordában tartja a fent említett párost, másrészt olyan megoldásokat épít ki, amik elősegítik az átlagemberben is azoknak a szunnyadó képességeknek a kinyílását, amik néhányunknál talán már elindultak. Tehát amit szeretnék, az nem állatkert,hanem a jövő világának másik fele, ahol a szellem és a lélek súlya min. egyenlő a tudatéval Ehhez kell megpróbálni létrehozni egy „biológiai életteret” , ami ha működik mintául szolgálhat a jövőben az egész világnak. ( És akkor az egész világ egy nagy állatkert lesz :-) .Vagy most is az? Ja és még valami : Ezt az életteret ne aggódjatok, nem teozófusokkal kell „teleültetni”, Ők csak a láthatatlan irányítók a háttérből, ahogy ma kellene legyen mindegyikünk szelleme és lelke. Dzsonba

Válasz

admin szerint:2017-11-19 15:52:07

Kedves Kapila!
   Ez az állítás alaposan meglepett.
   Az első kérdés rögtön: mit kell a „tantrikus mű” megjelölés alatt érteni?
   A második: milyen jellemzők alapján lehet kimondani, hogy a Titkos Tanítás-ban emlegetett Dzyan Könyve „tantrikus mű”?
   A Tantra valójában gyűjtőfogalom, ami alapvetően két nagy irányzatra bomlik: a hindu ill., a buddhista irányzatra. Az előbbi három fő része a „jobboldali” ill. a „baloldali” ösvényen járóknak szól, a harmadik pedig ezek keveréke. (A hindu Tantra irodalmáról A. Besant: Bevezetés a jógába c. könyvének „A jóga irodalma” fejezetében lehet olvasni rövid összefoglalást.) Az utóbbi, a buddhista Tantra négy része közül kettő szertartásokkal, a másik kettő pedig jóga-módszerekkel foglalkozik.
– Akárhogy próbálom is ezek valamelyikébe beilleszteni a Titkos Tanítás-ban idézett Dzyan Könyve stanzáit, eddig nem sikerült rájönnöm, mitől lenne ez a mű „tantrikus” :-( .
Segítenél?

az admin


Válasz

admin szerint:2017-11-19 15:47:41

Kedves Dzsonba!
   Ha jól értem a kérdést, valamilyen „teozófus ashram” – afféle „teozófus állatkert” – hiányzik, ahol meg lehet tekinteni, esetleg részben meg is tanulni az un. „teozófus viselkedést”…
   sarolta már említette a honlapunkon egyébként több helyen hangsúlyozott tényt, hogy a Társulatban sok különböző tudású és életvezetésű ember található, akiket a nagyjából közös érdeklődés kapcsol össze.
   Ez a kapcsolat tartósan viszont csak akkor életképes, ha az egyes emberek komolyan veszik a szervezet legfontosabb alapelvét: a testvériség eszméjét, a másik ember véleményének és magatartásának tiszteletben tartását, a gondolatszabadság gyakorlati megvalósítását!
   Éppen ezért támogatjuk az egyéni(!!!) keresést, de nem szervezünk afféle „tanfolyamokat” (benne minősítésekkel, fokozatokkal, stb.), mert ahogy a mindennapi tapasztalat is mutatja, az ilyen „iskolás” rendszerben a tanulók óhatatlanul részben vagy egészben átveszik a tanár ismereteit, véleményét, ahelyett, hogy saját tapasztalataik alapján saját álláspontot alakítanának ki maguknak.

az admin.


Válasz

Kapila szerint:2017-11-09 12:28:22

Évek óta tanulmányozom a Titkos Tanitást és a teozófiai irodalmakat is.De azt vettem észre hogy a dzyan könyve alapvetően tantrikus mű.A Teozófia pedig nem nevezi magát tantrikusnak. Miért van ez?

Válasz

sarolta válasza Dzsonba kommentjéreElozmény2017-11-04 07:41:09

Kedves Dzsomba !
Száznál is kevesebban vagyunk akiket teozofusnak lehet nevezni. Közöttünk is van sokféleség,többen vegetarjánok,mások vegyes kosztosok.Némelyek aktivan kutatnak mások csak kicsit ! Van buddista keresztény és akármilyen világnézetü.A többség olvasgat , kevesen némi praxissal is probálkoznak.
Mit értesz teozofia "szellemisége" alatt ? amelyhez hiányolod az életteret .A teozofus éppen ugy él mint bárki más persze nincsenek káros szenvedélyek,törekszünk jóember lenni....de ez nem csak a mi specialitásunk ám !

Válasz

Dzsonba szerint:2017-11-01 17:14:18

Üdv mindenkinek! Autszájder vagyok,de látogatom a fórumot, és olvasom a nyilvánossá tett irodalmat(ahogy sok mást is)Ennek alapján alakult ki a véleményem,hogy a teozófia lehetne a mai nyugati társadalmi viszonyok között az a szellemi irányzat, amely elindítaná azt a megújulási folyamatot,amelyre már nagy szüksége van a világnak. Ezzel megfogalmazódik a kérdés is bennem:Miért nem tesz konkrét lépéseket a teozófus közösség a szellemiségük magjának gyakorlatba ültetése terén. Hogy konkrétabb legyek:Miért nem láthatóak olyan,a teozófia szellemiségével összhangban kialakított életterek amelyek megmutatják a gyakorlatban is ,hogy íme mi így képzeljük. Tisztelettel megköszönöm,ha válaszolnak.

Válasz

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25